ett sommarstråk

jag stod ute på balkongen ett par timmar i förmiddags och strök. man får passa på medan solen lyser. vid 13-tiden drar den förbi takåsen och sedan får man söka sig till något annat hörn om man vill ha sol på sig.

där jag stod och strök hade jag bra utsikt över magnussons målare, som just målar om glasspaviljongen i en ny, mildare gul färg. det var på tiden, det blir jättefint. och säsongen har redan börjat, så det var ju egentligen hög tid.

från hamnen hördes ett dovt tutande från ångaren trafik, som gjorde sommaerns första tur. hon tutar alltid med ångvisslan, på väg ut och på väg in i hamnen.

ett par meter från min plats på balkongen slår syrenerna ut så det knakar. mörklila, ljuslila och vita - ett helt buskage skyddar insynen till både balkongen och altanen under, men lämnar tillräckligt med sikt för att man skall kunna sitta där och spana på illa klädda turister - och välklädda också. alla går förbi hos oss.

men än blåser det lite kallt från sjön, så snart solen går i moln går jag in och tar på mig en kofta ovanpå linnet. några saker har jag att göra inne också. men till lunchen tar jag med tallriken ut, till det lilla bordet på framsidan...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0