för att hålla ångan uppe

har jag sökt ett jobb i en stad som ligger lite för långt bort egentligen men med jätteintressant arbetsbeskrivning. skulle passa mig perfekt (det också!)

men i annonsen har de slängt in det där mystiska om att arbetsplatsen "eftersträvar mångfald i kön, ålder, personligheter, erfarenhet, utbildning, etnicitet och handikapp". igen.

är det inte bättre att de skriver "vi ser gärna att personer med utländsk härkomst söker denna tjänst". eller kvinnor, närsynta, aggresiva, oerfarna, medelålders, göteborgare eller vad det nu är för en kategori som de saknar. ovanstående formulering är ju enbart något att gömma sig bakom. det händer väl aldrig att två personer med exakt identiska kvalifikationer söker en tjänst? skulle man i så fall ha ett skäl att välja eller välja bort den yngre/färgade/mannen/blinde?

i den tjänst jag intervjuades för i förra månaden visade det ju sig att det var t ex blonda, medelålders kvinnor som saknades i arbetslaget. men jag har fortfarande inte fått jobbet.

det kan ju ha funnits en välutbildad asiat i 25-årsåldern som gick före i kön.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0