nytt betygsystem

dags att fixa ett nytt betygssystem igen. idag läser jag flera artiklar om för och emot, här, här, här och här
t ex.

det kommer aldrig att gå att få till ett helt igenom rättvist betygssystem som alla är nöjda med. varför? helt enkelt för att alla människor, och alltså även alla skolelever, är olika.

samtidigt som alla vägar ligger öppna för dagens ungdomar idag på ett helt annat sätt än bara för någon generation sedan, är samhällets krav och förväntningar samtidigt större. så också den unges krav på sig själv.

om du lyckas svara på frågor och fylla i prov på det sätt som läraren hade tänkt ut, får du bra betyg. om du ifrågasätter och diskuterar, och ger divergenta svar på konvergenta frågor, så kvittar det hur intelligent du är, det kommer inte att synas på dina papper. dessutom kanske du hör till en annan grupp, där intelligensen sitter i händerna och formuppfattningen.

det kommer alltid att finnas en viss procent människor som inte klarar att knäcka enigmat och gå in i skolans och lärarnas tänkesätt. de kommer inte att få bra betyg i den skolform som idag är rådande. tough luck.

målet skulle inte vara att alla skall in på gymnasiet eller högskolan. alla passar inte där. låt ribban vara hög vid intagningen och bevara kvalitén på högskolepoängen. inför i stället ky-utbildningar och lärlingssystem till så många praktiska arbeten som möjligt, gärna med lika lång "studietid" som kamraternas på högskolan. alla behöver studera basämnena svenska, matematik och engelska, gärna även historia och samhällskunskap till en viss nivå, men alla behöver inte förberedas för forskning med b-, c- och d-uppsatser.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0