"kråkan" - klassisk flickmössa



här har vi filuren som dolde sig i förra inlägget. ingen mindre än stella i egen hög person. på bilden är hon dock lite trött och grinig, men egentligen ville jag inte visa upp henne utan mössan.

jag kände för att sticka en sådan, när det nu var en flicka. typiskt nog var mitt mönster borta och jag googlade överallt på nätet efter ett nytt. men inte då!

plötsligt när jag letade efter något annat i mina pärmar så hittade jag mitt mönster igen, och stickade mössan på bilden. och bestämde mig för att lägga ut mönstret eftersom det uppenbarligen inte finns någon "kråka" på nätet än. men nu finns den!

mössan på bilden har stl 6 mån och stella är ca 1 månad gammal på fotot.

storlek: 3 (6) 9 (12) 18 mån (huvudets omkrets 38 (41) 44 (47) 49 cm)

garn: piggelen el motsv babygarn 1 ny+ev mönsterfärger

stickor nr 2 och 3

vingen: lägg med st nr 3 upp 84 (86) 92 (98) 104 m och sticka slätstickning med början av ett avigt varv. på 2:a v görs ökning: sticka 27 (28) 30 (32) 34 m, öka 1 m (=sticka 1 m i tråden mellan m), sticka 1 m, öka 1 m, sticka 27 (28) 30 (32) 34 m, öka 1 m, sticka 1 m, öka 1 m, sticka 27 (28) 30 (32) 34 m. ökn görs rakt ovanfr varandra med 1 m mer emellan och med 1 v:s mellanrum (avigt) tills 4 ökningsvarv är gjorda. sticka 1 rätt varv fr avigsidan (vikn). på nästa v minskas 1 m på var sida om hörnets mittersta m: till höger om mittm görs 1 ödhpt (=lyft 1 m, 1 r, drag den lyfta m över), till vänster om mittm stickas 2 m tills rätt. int görs rakt ovanför varandra tills 4 int v är gjorda. sticka 1 v. vik arb dubbelt o sticka ihop 1 m fr uppläggningsvarvet m 1 m fr stickan varvet ut.

framparti: sticka slätst i 1½ (2½) 3½ (4½) 5½ cm, därefter valfritt mönster el enfärgat i 28 v. yttersta m stickas rät hela tiden. byt t st 2, resår 1 r 1 a i 2 cm, maska av.

nackparti: plocka fr räts m st 3 upp 1 m på varje m på vingens mittersta 27 (28) 30 (32) 34 m. lägg upp 1 m i var sida=kantm, stickas rät hela tiden, övr slätstickn. gör 1 int i var sida innanför kantm m 2 cm mellanrum till arb slut. när arb är lika långt som vingens sida maskas av.

montering o halskant: sy ihop sömmarna bak m kantm till sömsmån. plocka fr räts m st 2 upp 86 (88) 90 (94) 98 m utmed nederkanten och st resår 1 r 1 a i 9 v. maska av. vik kanten dubbel och fålla. gör en snodd och träd den genom fållen.

lycka till!

Kommentarer
Postat av: Kerstin Persson

Jättetack! Som jag har letat på nätet utan att finna något mönster.

Svar: Varsågod! Mycket nöje!
lagom är bäst

2014-01-22 @ 12:04:10
Postat av: Soili

Äntligen hittade jag mönstret.Nu är den sparad.Kommer att stickas till mina välgörenhets försändelser.Tack för att du delar med dej av mönstret.♥

Svar: Vad roligt! Slit det med hälsan!
lagom är bäst

2014-02-02 @ 20:17:36
URL: http://soanpysslar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0