stackars små barn

idag har man gjort stor sak i flera nyhetsmedia om att tredjeklassare för första gången gör de nya nationella proven. konstigt nog hittar jag inga färska artiklar om det på nätet, men här är en äldre artikel om vad det hela rör sig om.

media idag framställer det som att det är något stort och dramatiskt som sker i barnens liv. medan barnen själva tyckte det var kul och gärna hade kunnat göra fler uppgifter. pedagogerna uttalar sig om att det kan vara ett bra verktyg för att se vad man skall jobba lite mera med i fortsättningen med just denna klass. experter uttalar sig med fasa om hur det har blivit i england, där man tvingats dra tillbaka antalet prov, för de blev för stressande för barn och lärare.

hallå! proven är utformade av pedagoger som vet vad en 9-åring skall/bör klara av. det är ett ganska stort spann mellan "normala" 9-åringar dessutom. och provet är diagnistiskt, alltså endast till för att ställa en diagnos på hur det står till just idag, och i vilken riktning man skall fortsätta jobba. inte för att sätta betyg på varje barn!

detta är bara en del, ett hjälpmedel bland många som pedagogen använder för att konstatera om barnet utvecklas normalt, fysiskt och kunskapsmässigt, eller om det finns anledning att tillkalla hjälp i någon form.

inget barn mår dåligt av att få visa vad det kan, när det är i den här formen. barnens resultat skall inte jämföras med varandra offentligt utan möjligen diskuteras vid utvecklingssamtal. det hoppas jag att alla förnuftiga pedagoger lyckas hålla fast vid.

proportioner, tack!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0