saker som inte får hända

har nu hänt igen. två små barn har blivit dödade. en mamma ligger på sjukhus med livshotande skador. ett villaområde i arboga är förlamat av chock.

det medges att en man har häktats. vissa medier säger att det är barnens far, andra att det är en nära bekant, åter andra att det är en nära anhörig.

det är precis lika hemskt vilket som.

och lika hemskt tycker jag det är att en massa förstå-sig-på-are i olika forum, inte minst bloggar, genast måste komma med "förklaringar" till varför sådant här händer, och måste hitta syndabockar i samhälle och regering och gud vet allt. i en blogg läste jag till och med att "nu är det väl dags att införa dödsstraffet igen".

räcker det inte med att för en sekund tänka på barnens ev mor/farföräldrar och andra släktingar? om den unga mamman överlever, vilket liv får hon kvar? allt går inte att förklara och analysera. och allt går inte att förebygga eller avhjälpa.

i synnerhet inte av oss vanliga som sitter i våra soffor och förfasar oss, innan vi byter kanal och går och sätter på kaffet. 

Kommentarer
Postat av: Joakim

Det jag undras över är folks naivitet. Jag är inte förvånad att sånt här händer. Många män är idioter som inte klarar av att tänka bortom sig själva. Hur instängd i sin egna bubbla kan man bli om man inte ser världen omkring sig?

2008-03-19 @ 16:04:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0