onöda

nä, jag är inte intresserad av sport. jag kan förstå att man kan vara intresserad av sport. särskilt om man själv utövar den, känner någon som utövar den och/eller kan reglerna och förstår vad det går ut på.

själva tävlingsmomentet har jag mycket stor förståelse för, det kan mina närmaste intyga, men sport som sådan - nej.

sedan finns det mer eller mindre onödig sport. motorsport - bilar eller motocross som bara kör runt en bana för att komma först, är exempel på det. kostar ju bara en massa, släpper ut avgaser och för oväsen. trav - nja. hellre dressyr eller hoppning, där djur och människa samarbetar på ett estetiskt sätt också. konståkning hör också till de mer njutbara sporterna. och för eget utövande: långfärdsskridsko eller islandshästritt! (nu får jag väl hela sverige på mig!)

skidåkning är ju en gammal sport i vårt land, som har traditioner och kultur i alla läger och bygder. på många håll har den varit nödvändig som fortskaffning och därifrån är det ju inte långt till kappåkning. utvikningar som slalom och störtlopp får väl också passera, även om jag hellre ägnar mig åt längdåkning.

men det här är väl en riktigt stor onöda! varför i hela världen ställer man inte in loppet när det skall bli åtta (8) plusgrader? kan det löna sig i någon ände att skrapa ihop "snö" från konstfrusna banor runt hela storstockholm och frakta dit "kanonsnö" från halva sverige och packa den i flera dagar (under vilken tid en hel del av den givetvis hinner smälta) för att loppet "slottssprintern" till varje pris skall äga rum? som enda förmildrande omständighet hittar jag en uppgift om att man flyttar tävlingen till dagtid för att spara in kostnaden för elbelysning. . .ok, förra året kom det tiotusen åskådare, och även i år kommer supportrar för att följa favoriterna. har inte sett någon siffra för året, men klart att många tycker det är kul när det händer något.

men vad slutar prislappen på? miljön? publikintäkter? korvförsäljare? affärsidkare?

bra gjort, ni stockholmare som (enligt tv-nyheterna) passade på att ta med barn och pulka till lejonbacken på kvällen när anläggningsarbetarna gått hem! är det sportlov, så är det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0