hemgjort, billigt & gott

inspirerad (hm) av en annan, mera känd bloggare bestämde jag mig för vad vi skall äta ikväll. det blir pizza.

eftersom det är så suveränt enkelt , och det är enda sättet att få äta den varm, så gör jag den själv. tar visserligen lite tid, men blir så gott.

om du inte orkar slå upp kokboken så tar du bara fram ett paket jäst, ca 12-13 dl vetemjöl (det går att blanda i lite grövre mjöl också om man är lite mer o-ortodox), ca ½ dl neutral matolja (t ex raps) och ½ liter ljummet vatten (37 resp 45 grader beroende på om du använder färsk resp torr jäst)

blanda ihop alltihopa och jäs i ca ½ timme. under tiden kokar du ihop en burk krossade tomater med en hackad gul lök och lite kryddor som du gillar, oregano, peppar, kanske en buljongtärning.

dela degen i två halvor och tryck ut den ena delen på en plåt till en "familjepizza". eller 3-4 småpizzor. ska du inte göra två familjepizzor så kan du frysa in den jästa degbiten och göra pizza en annan gång (låt tina på den plåt den skall tryckas ut på). det går förstås också att göra massor av pizza och frysa in färdiga "slices". dubbla mängden sås i så fall!

bred på tomatsåsen när den har svalnat lite. lägg på någon fyllning du gillar - svamp, skinka, tomater, skaldjur, tonfisk... - och strö över riven ost. grädda i 250 grader ugn i ca 15-20 min eller tills det ser färdigt ut.

vitkålssallad med vinägrettsås hör förstås till - men det receptet får du leta rätt på själv, för nu skall jag ut och övningsköra med sonen. sedan gräddar vi pizzan, som står färdig och väntar i kylen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0