postnummer-reform



det dunkade till i postlådan. hm, post, skojigt - jag gick och tittade förstås. där låg bara "postkodnyheterna". adresserad till mig. personligen.

jag har aldrig deltagit i "postkodlotteriet". för det första heter det postnummer i sverige. för det andra har jag annat att göra med de pengar jag har. och jag har definitivt inte bett att få hem tidningen "postkodnyheterna" med mitt namn tryckt på flera ställen på framsidan. för att det skall kännas personligt, antar jag - det är ju svårt att ignorera något som ens namn står på - men jag känner att det går in på min personliga integritet. kränker den, rentav.

dessutom retar det mig att det heter "postkod-" och att det är "postkoden" som dras, men så skriver de ändå att det är mitt "postnummer" som kan vinna. det heter postnummer. postnummer. lär er det!

det är faktiskt en del av oss som fortfarande lever som var med om postnummerreformen på 70-talet. vi glömmer aldrig postens fyndiga slogan "numrera numera" för att få oss att komma ihåg att städerna hade fått nummer också för att underlätta postgången. och nu för tiden numreras stadsdelarna även här i lilla staden lagom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0