tyst och fr...

det finns en passus i den gamla disney-filmen aristocats, där vildkatten har tagit den fina kattmamman med ungar tillbaka till paris och erbjuder dem att övernatta i sin "kvart" med orden "det är inte grand hotel precis, men det är tyst och fr..." varpå en kakafoni av dixielandjazz bryter ut och det visar sig att hans vän scat cat tittat in med sitt gäng.

en viss likhet med denna situation var det här för en timme sedan. jag låg kvar i sängen och hörde på vädret att det skulle bli fint idag också, innan det slår om och blir kallare. eftersom vår uteplats vetter mot nord-ost, av någon anledning, är det bara sol ett par timmar på morgonen. nu måste jag passa på och äta frukost där! tänkte jag.

men precis när jag slår upp dörren brakar det loss. tyvärr ingen jazzorkester, utan en grävmaskin som bryter upp asfalten precis utanför på gatan, kanske fem meter från uteplatsen... har sett att det varit på gång med lagningar på andra ställen i sta'n, och nu skulle de alltså hit. överröstar allt annat, fågelsång och barnaröster.

jag gör iordning frukost ändå förstås, och undret sker: när det är klart, är de också klara, så jag får äta i lugn och ro, bara med någon förbipasserande bil som sällskap.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0