pigg & gla', kexchokla'

varken det ena eller andra trots att solen skiner idag igen. för varje dag som går intalar jag mig att det faktiskt blir vår och ljusare tider. kan tyckas löjligt, men jag behöver affirmationer i stora mängder, nu mer än någonsin.

slår upp tidningen och läser första delen av ännu en serie i svd's idag-serie. nu handlar det om ungdomar strax över 20 som drabbas av "kvarts-livs-kris", vilket tydligen är något alldeles nytt. unga vuxna som inte vill kalla sig vuxna riktigt än, som gått ut gymnasiet, kanske jobbat något år och nu inte vet vilken karriär de skall lägga sina 4-5 högskoleår på om de vill ha jobb också, så de kan betala av sina studieskulder.

citat: "allt gungar, och de roller som tiden erbjuder är alldeles för många, alldeles för pretentiösa och alldeles för osäkra. kvartslivskrisaren tycker sig stå helt ensam inför hundratals små och stora beslut som han upplever alla är livsavgörande.

typiskt är också en känsla av otillräcklighet. vad jag än gör kommer jag inte att bli tillräckligt bra, varken i jobbet eller som privat­person. det finns alltid någon annan som är mer lyckad än jag. otillräckligheten framkallar ett slags handlingsförlamning, det spelar ju ändå ingen roll vad jag gör, det kommer ändå aldrig bli som jag vill."
 
skulle detta vara typiskt för 22-åringen? jag tror inte att det är så mycket den fysiska åldern som vilket stadium i livet man befinner sig i. och med den enorma anstormningen av information så får vi ju också alltid veta senaste nytt om alla som är bättre, vackrare och mer lyckade än vi själva i hela landet och världen.

och hur man än planerar, så blir det aldrig som man tänkt sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0