jobb och jobb. . .

nu har jag slängt iväg två ansökningar till, varav en s k "spontanansökan" på rekommendation av en kontakt. det är fullkomligt hysteriskt att man skall vara så beroende av att ha någon kontakt att hänvisa till!

(finns det någon av mina läsare som har användbara kontakter hos någon potentiell arbetsgivare, så utnyttjar jag dem tacksamt! skriv i kommentarformuläret, så kontaktar jag dig!)

enligt en ny undersökning av svenskt näringsliv har många företag svårt att hitta kompetent personal till vissa tjänster. det är främst datavetare och annan it-kompetens som behövs.omkring 90 000 försök till rekryteringar misslyckades i sverige under andra halvåret 2007, och förutom databranschen är det bygg- och vvsföretag som har svårt att hitta folk.

en väldigt intressant aspekt på anställningsproblematiken är att företagen inte verkar så överdrivet entusiastiska inför arbetsförmedlingen eller bemanningsföretag. det som värdesätts mest är egna initiativ av de arbetssökande - sju av tio av de svarande företagen (7000 i hela landet) rekryterar helst genom informella kontakter. arbetsförmedlingen hamnar längst ner på listan.

var det inte det jag visste!

den 27/2 har marknadsföreningen ett möte i skara - jag måste nog åka dit och bygga vidare på mitt nätverk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0