du kan väl skriva

en bok, säger många. du som tycker om/är så bra på/har så mycket att skriva.

javisst, skriva en bok. det gör man ju på en förmiddag, låter det som de tycker.

det är en sak att sitta här och skriva tre, fem eller sjutton rader om en tanke som far genom huvudet. det behöver ju inte hänga ihop med det som jag skriver i morgon.

en bok behöver ha ett intressant persongalleri, inte för stort för att läsaren skall kunna ha det i huvudet och inte för litet för att författaren skall tröttna på det. huvudfigurerna måste också vara lagom spännande och uthärdliga av samma skäl. vidare spelar miljön en inte oviktig roll - skall det vara en helt fiktiv miljö, eller skall historien rent av utspela sig i staden lagom?

först därefter kan man börja fundera på intriger och händelseförlopp. inledning, upptrappning, vändpunkt och slut, och allt det där som vi lärde oss på "stilistiken". historien måste ju också vara tillräckligt intressant för att man skall vilja ägna all tid åt den i många veckor framöver.

sedan hänger det mest på disciplinen och sittfläsket att boken blir färdig. och det kan vara nog så klurigt när man alltid har en tvättmaskin som skall hängas upp, någon som skall ha mat eller saker skall handlas hem.

jodå, jag har hittat en skrivartävling på nätet, som jag anmält mig till. jag säger inte var, för troligen vinner jag väl inget. skulle jag mot förmodan komma någon vart den vägen så lär du få veta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0