supergott sommarrecept

studenten nalkas och man vill ju bjuda till "öppet hus". men hur många kommer? hur mycket tårta ska man baka?

något som är jättebra att ha på lut i frysen är min fantastiskt goda fläderblomsparfait. märker man att det kommer fler gäster tar man bara upp en till. jag fryser dem i avlånga limpformar så tar de minimalt med plats i frysen också.

jag har gjort den här på fryst flädersaft mitt i vintern också, det smakar underbart med lite sommar...

ska även testa att göra på rabarber genom att smälta ihop rabarberbitar och socker till en massa, kanske lite citronskal också, och ersätta flädersaften med. finns risk för en ny favorit!

fläderblomsparfait ca 8 port

6 äggulor
1½ dl socker
1 dl outspädd fläderblomssaft
5 dl vispgrädde

vispa grädden och ställ kallt.
vispa äggulor och socker till en tjock smet i vattenbad på spisen. tag den från värmen och fortsätt vispa medan den kallnar i kallt vattenbad.

blanda ner saften och den vispade grädden i äggsmeten.
frys massan i valfri form eller portionsformar. frys minst 8-10 timmar (utan omrörning)

ställ formen i kyl ca 30-40 min före servering. lossa runt kanterna med vass kniv och stjälp upp parfaiten på serveringsfat. garnera med bär, t ex färska jordgubbar, och/eller hyvlad blockchoklad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0