fotokurs 8, examinationsuppgift

Ännu en bildsvit från ett av våra Hjo-företag. Denna gång berättar jag om frisersalongen Hair i Hjo på Bangatan. Tack, Annika och Lisa för att jag fick störa!













Uppdatering 19/2: Nu har jag blivit godkänd på slutuppgiften och publicerar därför även den skriftliga redovisningen och omdömet från Högskolan!

Uppgift 4 Människor och miljö

Miljön

Jag har valt att göra min bildserie om frisersalongen ”Hair i Hjo”. Företaget drivs i dessa lokaler sedan drygt ett år av Annika Wallenius, och kollegan Lisa Pettersson hyr en stol hos henne. Tidigare arbetade de båda på olika salonger i samma stad.

Lokalen är inrymd i ett gammalt hus, men inredningen är modern och stilren.

Budskap

Jag vill med min bildserie berätta om salongen och även om Annika som person. Hon är en duktig frisör och dessutom alltid trevlig, på gott humör och serviceinriktad. Människor av alla åldrar och kön sköter håret hos henne. Berättelsen betyder något extra för mig eftersom jag känner Annika – hon är god vän till min dotter – och det är min son som hon friserar på bilderna (lektion 3). Därför har bildserien ett punctum för mig, trots att bilderna i sig är ganska slutna (kap 4 i boken).

Innehåll och form

1. I etableringsbilden (lektion 5) syns en ”windows”-bild (lektion 3) av huset där salongen ligger. Det råder inga tvivel om att det här är en frisersalong. Bilden ger intryck av lugn och stiltje, den är helt symmetrisk och har milda färger. Det syns också att det är vinter, ett skäl till att det är lugnt i Hjo. (Lektion 4)
2. När man går närmare skyltfönstret ser man att det pågår aktivitet här inne. Det valde jag att framhålla genom att ta bilden snett och ha flera diagonala linjer i bilden. De lodräta linjerna i bilden, t ex i gardinen, gör dock att intrycket inte blir ”oro” utan bara ”liv”.(Lektion 4) Man ser Annika i arbete längst ner i bildens högra hörn, en liten ”belöning” för den som tittar efter noga (lektion 7). Speglingen i fönstret visar träden och huset mitt emot, som också är en kontrast till det gamla huset på första bilden.
3. En närbild (lektion 5) på arbetet med fönapparaten. Jag använde lång tid vid exponeringen (lektion 2) för att få rörelseoskärpa, som tillför energi i bilden. Jag tillgriper här dessutom ett par ”trendiga” kompositionsgrepp, dels genom att inte ha med hela ansiktena, dels en ”kilroy” av Theodor (lektion 9). Annikas ansiktsuttryck visar att hon trivs med sitt jobb.
4. Halvbilden med nackspegeln är åter en stillsammare, harmonisk komposition (lektion 4, kap 3 i boken). Även här beskar jag Theodors ansikte medvetet för att bryta mot konventionen. Det går en linje snett över bilden med de tre runda figurerna – två huvuden och spegeln – som bryts i och med att Theodors ansikte är brutalt bortskuret. Hade Annikas underarm varit vinklad i en större vinkel hade formen i bilden blivit en triangel, men då jag valde att vara observerande i så hög grad som möjligt (lektion 3) brydde jag mig inte om att regissera den. Jag gör dock medvetet en ”cameo” genom att synas med min kamera i spegeln på motsatta väggen.
5. Vid disken framträder service-delen av arbetet, ”ska vi skriva upp en ny tid, jag behöver köpa nytt schampo”. Denna diskussion tycker jag kommer fram bra på denna bild. Kroppsspråket och ansiktsuttrycket är avspänt och personerna visar att de är överens genom att de står i exakt samma pose på var sida om disken. Jag fotograferade hela sviten i befintligt lysrörs-, dags- och lampljus (lektion 8), och det är först här jag upptäckte att det blev problem. De starka lamporna över disken gjorde att bilden fick ett kraftigt röd-gult stick, som jag dämpade i Photoshop för att få ungefär samma färgskala som i övriga bilder. Ljuset gjorde också att bilden blev nästan utfrätt uppe på Theodors hjässa. Därför tycker jag inte att den här bilden är tekniskt bra, men den fick vara med på grund av sin dokumentära funktion.
6. Sista bilden är också en etableringsbild. Där syns också Lisa arbeta med en ny kund i bakgrunden, det är flera blickfång i bilden (lektion 7). Även här använde jag lång exponeringstid (lektion 2) för att få fram energin och Annikas effektiva rörelser med sopborsten kontra lugnet i den nästan tomma salongen runt omkring.


Omdöme:Hej Eva!

Mycket tydlig och bra dokumentation. Man kan följa precis hur du har tänkt dig och hur du har gått tillväga. Du beskriver även svårigheter som uppstått.

Vad kul att du vågade komponera dina bilder på ett lite annorlunda vis. Du är kreativ! Detta gör att bilderna blir mer intressanta att titta på. Att beskära så att din son inte kommer med så mycket i bild gör ju bara att Annika, som berättelsen handlar om, kommer mer i fokus.

Ska jag välja en favorit blir det bild 4, som jag tycker är snyggt gjord med komposition och allt, och som betraktare är det alltid lite kul att få en glimt av fotografen.

Bra jobbat! Du är nu godkänd på slutuppgiften och därmed klar med hela kursen. Vad kul!

Mvh Jennie Pettersson, handledare

Kommentarer
Postat av: Elsa

Skitsnygg sida! Hur ofta brukar du uppdatera den?

2011-07-11 @ 16:17:56
URL: http://gravidforsakring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0