påsken står för dörren

dags att börja planera för påskgodiset! i svd idag står det om en ny frestelse från engelska selfridge's - ett chokladägg på drygt 30 kilo. priset för denna skapelse lär vara ca 6300:-, alltså ca 21:-/hg. inte jättedyrt för extra fin choklad, och varuhuset lovar att smaken skall stå i paritet med priset. dessutom är ägget dekorerat med en massa små ätliga diamanter (av socker).

jag ser för min inre syn hur detta ägg kommer att se ut framåt annandagen. antingen får man ha en disciplinerad person som från början skär upp godiset i lagom konfektbitar - varvid man förstås förlorar själva "ägg"-idén. eller också blir det total ägg-massaker med en hammare eller klubba, med resultatet att det blir en gegga av intrampade chokladsmulor i äkta mattan. eller skall man ha en liten kniv liggande bredvid monster-ägget, så var och en kan karva loss en bit choklad efter behag?

varuhuset lär ha sålt fyra stycken av dessa ägg redan nu. undrar om dessa kunder visste vad de gjorde? jag själv hoppar nog över denna idé, i alla fall i år. jag är inte så mycket för överdimensionerade godis-skapelser, t ex marsipangrisar och sega råttor på ett halvt kilo eller en polkagrisklubba som man inte orkar lyfta. jag föredrar små men goda munsbitar. . .

till påsk måste det dessutom vara cloettas "draggé"-ägg (ja, det uttalas "drasjé", men mellandottern myntade uttalet med hårt g när hon var liten och det har fått hänga kvar) och de skall ligga i klassiska papp-ägg, ett till varje barn. 24, 22 och 17 år gamla.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0