nej, nu släpper jag taget en stund

i flera veckor har jag varit så himla duktig och ätit en massa frukt och grönsaker. motionscyklat. promenerat.

precis nu orkar jag inte med det. jag blev så otroligt sugen på chokladmuffins, så jag var bara tvungen att baka det. men jag gör dem mindre än i originalreceptet, fryser in dem och tillåter mig inte att ta mer än en om dagen. idag tänker jag göra grönsakssoppa till middag, så det får bli en till efterrrätt. det är hälsosamt. det bestämmer jag!

dagens recept, för 12 stora eller 20-21 normalstora:

4 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
½ tsk salt
2 dl socker
1 dl kakao
100 gr grovt hackad mörk choklad med hög kakaohalt
(1 dl grovt hackade valnötter om man vill)

blanda allt detta först. rör sedan ihop

3 dl mjölk
1 dl neutral olja
1 ägg

blanda väl, men rör inte för länge, då kan smeten bli seg. fördela smeten i muffinsformar (tips: har du en muffinsplåt, ställ pappersformar i den i stället för att smörja varje muffinsform. muffinsen ser höga och proffsiga ut och är lätta att ta ur plåtformen). fyll inte till mer än 3/4. grädda mitt i ugnen i 200 grader i 25 min (stora) eller 225 grader i 20 min (små).

låt svalna innan de skall ätas.

yummie...!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0