ett vårtecken så gott som något

jag läser idag i svd's pappersupplaga (som vanligt är det jättesvårt att hitta nyheten i nätupplagan!) att sajten www.vårtecken.nu öppnas just denna dag. ja, just vårtecken. med å.

här kan allmänheten gå in och registrera sig för att rapportera när man ser den första vitsippan, blåsippan och andra vårtecken, och i vilket stadium de befinner sig just när man ser dem. detta för att svenska fenologinätverkat skall kunna kartlägga vårens utbredning och sålunda forska om klimatförändringar och annat.

en lite skojig tjänst, som jag genast måste pröva!

men en liten varning är på sin plats! när jag skrev in min adress, så hamnade min position långt ut på landet, säkert ett par mil från den centrala adress i staden lagom där jag bor. man får nämligen kontrollera på en karta också, så att man placerats rätt. nu kanske ett par mil inte spelar så stor roll i det avlånga landet sverige, men rätt skall vara rätt!

så nu vet jag att jag finns på latitud 58.30182279529626 och longitud 14.29046630859375. det känns tryggt att ha en plats i universum. där vitsippan just börjar blomma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0