egentligen enkelt

men som det är nu - väldigt bökigt!

jag går här och vänta på ett par installatörer som skall justera radiatorerna i lägenheten, och tänkte att jag kan göra något nyttigt medan jag väntar.

inspirerad av tv4's rent hus kom jag på att jag kanske skulle ta och städa kylskåpet. just nu är det som tommast, eftersom jag skall handla framåt eftermiddagen.

sagt och gjort. ut med alla grejor som i alla fall finns i ett kylskåp. jag har alltid ett förråd på lut med konserver och rotfrukter. krossade burktomater, majs, morötter och lök får aldrig ta slut. inte heller ägg och mjölk. tonfisk, makrill i tomat och ansjovis bidrar till att man alltid kan ta emot oväntat besök.

hyllorna i vårt kylskåp är av glas. längst ner finns en stor låda för rotfrukter/grönsaker. i dörren finns mindre hyllor av hårdplast, varav en sprack redan första veckan. när man väl har plockat ut alla hyllor och lådor går det ganska lätt att skura ur väggar och golv. men nu kommer vi till det bökiga: att diska dessa hyllor!

dörrfacken får med lite lirkande plats i diskmaskinen. men om jag någonsin får möjligheten att designa en diskbänk, skulle jag göra en extra diskho nedsänkt i diskbänken, bredvid de vanliga. alltså tre stycken hoar bredvid varandra, med en något längre kran än standardmodellen placerad mitt över "slaskhon". denna extra diskho skulle vara 60 x 50 cm stor men bara 10-15 cm djup. över denna ho skulle det vara ett löst rostfritt "lock" (som också kunde användas som bricka) så att man kan använda diskbänken som vanlig avställningsyta när man inte behöver hon.

i denna specialho skulle man alltså kunna diska kylskåpshyllor, plåtar, grillgaller, brickor, stora tårtfat och allt annat som man knappt får ner en kant av i den vanliga diskhon. man skulle dessutom kunna tappa upp lite vatten och lägga saker i blöt när det behövs - och lägga på locket och använda diskbänken under tiden.

jag inser att det ställer till det för diskmaskinsfabrikanterna - men medge att det vore smart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0