vaccinering

är väl jättebra, men man får inte lita mer på dem än på det sunda förnuftet!

idag kom förslaget att alla flickor i skolår 5 och 6 skall vaccineras mot de två typer av livmoderhalscancer som det finns vaccin mot. det finns alltså en hoper till, hur många vet jag inte riktigt - om nu någon vet säkert.

men kommer man så långt att man utrotar dessa sorter genom ett så enkelt ingrepp så sparas liv och lidande.

se bara till att följa upp med upplysning, upplysning och upplysning - man går aldrg helt säker för något egentligen. var uppmärksam på kroppens förändringar och gå på alla kontroller du blir kallad till. finns det minsta tillstymmelse till cellförändringar, är det lättare att behandla dem innan de utvecklats till cancer.

samma sak med mammografi. inte är det behagliga undersökningar, men det är betydligt bättre än att dö en plågsam död i bröstcancer, som man förmodligen kunde behandlat på ett tidigare stadium.

jag har hört resonemang som: nää, jag har fått en kallelse till mammografi/cellprov, men jag tänker inte gå dit, för jag behöver inget mer att oroa mig för.

hallå! snacka om att sticka huvudet i sanden! det är väl bättre att veta att man inte behöver oroa sig, än att kanske bära på något som man borde oroa sig för.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0