supertisdag

inte för att jag personligen är särskilt politiskt aktiv. men jag lever ju ändå i staden lagom, sverige, världen.

det finns en supermakt kvar. tror de.

det är mycket usa nu. dags att välja ny president. har du inte hängt med alls, uppdatera dig t ex här.

denna supertisdag lär vara en alldeles extra avgörande dag. inte fattar jag riktigt varför. ett invecklat valsystem med delval i olika nivåer har redan skåpat ut ett antal förhoppningsfulla kandidater. idag är det tydligen 5 kvar.

av dem är en kvinna och en svart.

jag har aldrig fattat det där sättet att dela upp människor i kategorier heller. har man en sextondels "svart blod" i arv, så nog är man "svart" även om det inte syns. och varför är det så viktigt att markera? kvinnor och män är ju fortfarande tydligt distingerade, men är det inte viktigare vilka meriter och kvalifikationer de har för att styra en union med några hundra miljoner människor, än vilket kön eller folkgrupp de tillhör?

enda fördelen med en viss etnisk spridning är att det kan få fler medborgare engagerade och faktiskt masa sig iväg och rösta. det tycker jag skall bli intressant att se, den 4 november, hur många fler som har röstat. valdeltagandet brukar ju vara väldigt lågt jämfört med sverige i alla fall. snacka om demokrati.

men tyvärr tror jag inte att det blir så stor skillnad i praktiken med en ny person i toppen. staben och organisationen omkring, och alla delstater som skall säga sitt, gör att det blir som att manövrera en pansarkryssare.

lycka till i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0