semmelkommentar

nu är jag hemma och har ätit min nyttiga lunch bestående av gevalias pulvercappuccino, en supergrov hembakad ostmacka samt en semla. om jag äter ett päron också blir det nog en väl balanserad och sammansatt måltid . . . tror jag.

semlan inköptes på bageriet/fiket vid torget med det prosaiska namnet vete&råg. de är mest omtyckta för sina speciella surdegsbröd med lite olika kollijox i, men på senare tid har de kommit starkt även på konditorisidan.

priset 18:- var nog ganska lagom för en perfekt semla. mycket kardemumma i den luftiga vetebullen, lagom söt, hemrörd mandelmassa och riktig grädde utan en massa pösmedel i. så ok, den får högsta betyg.

är det så att du har glömt varför man skall äta semlor just idag, kan du läsa här. mer om semlor här och här, samt tips på var du kan hitta de bästa semlorna i Stockholm.

Kommentarer
Postat av: Åke

Förstår inte folks förtjusning över den svenska "bonnbakelsen" semla. En torr vetebulle , ta bort sockret ur degen så kallas den skapelsen småfralla.

Hur många skulle komma på tanken att att fylla upp en småfralla med en pytteklick mandemassa + mängder med äckligt översötad fet grädde?

Detta är en svensk tradition som verkligen bidrar till s.k "Kakröv" dvs..
ändan som en logdörr..

En gång är som vanligt ingen gång- från oktober till midsommar.. tills pumpen och lederna ger upp..av överlasten och fettvalkarna ..

Först då blir det ett folkhälsoproblem..

2008-02-05 @ 21:13:52
Postat av: lagom är bäst

Ja, det är just det som är problemet - när man snubblat över tillräckligt många "äckliga" semlor så blir man riktigt, riktigt kräsen när man väl vill ha en, säger en, semla på fettisdagen. Den jag köpte motsvarade alltså mina förväntningar - bingo!

Läste i en av semmelartiklarna igår att energiinnehållet i en semla motsvarar en femtedel av dagsbehovet för en kvinna med stillasittande arbete. Har man det i bakhuvudet och lyckas dra ner motsvarande på dagens matintag i övrigt, så tror jag inte man riskerar "kakröv" med EN enda semla.

2008-02-06 @ 10:24:35
URL: http://lagomblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0