oväntat besök

facebook är bra till mycket, säg inget annat.

då menar jag inte i första hand den oändliga mängd tidsstjälande "quizzes" om allt från dina vänner till din barndoms tv-program. inte heller de olika typer av "walls" där man kan skriva meddelanden till "hela världen" (dvs de "friends" som du har lyckats skrapa ihop i nätverket. flest "friends" när man dör vinner, heter det. frågan är vad man vinner?)

nä, dels är det den lilla rutan där det står vilka födelsedagar som är "coming up". under förutsättning att vännerna har skrivit in sina födelsedagar, förstås. då kan man skicka en liten hälsning snabbt och lätt, och behöver inte skämmas för att man glömt - igen. . .

dels lär det vara ett "skyltfönster" där potentiella uppdragsgivare kollar upp vilken typ av person man är egentligen. mest vanligt i min bransch, tydligen, så det gäller att framstå fördelaktigt.

dels är det den lilla rutan för "status" där man så ofta man vill kan skriva in en liten rad om hur man mår, vad man gör, vad man vill, vad man känner. . . ungefär en fjärdedel av mina "friends" brukar skriva in något så gott som varje dag och det är lite kul att se vad folk sysselsätter sig med. jag själv brukar skriva varje dag när jag sätter på datorn, och ta en titt över vännernas "status" ett par gånger under dagen.

idag hade en av släktingarna från grannlänet, 2 timmar bort, skrivit att hon skulle vara i staden lagom hela dagen. ojsan, här fick man passa på! det är inte alltför ofta. efter lite sökningar fick jag tag i henne och hux flux hade jag gäster på fika och kom iväg bort på en mindre släktträff frampå kvällen.

allt tack vare facebook.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0