läkande miljö?

jag läser en artikel om huruvida det rent fysiskt finns läkande krafter i naturen. johan ottoson, som själv råkat ut för en hjärnskada i samband med en trafikolycka, har forskat på saken och kommit fram till att naturupplevelser har en stödjande effekt på rehabiliteringen efter en kris.

inte bara ren, orörd natur, utan även kulturbygder kan ha denna effekt. "en stig skapad av djur och människor med kärlek till naturen ger trygghet", menar ottoson. liksom återkommande rörelser och mönster skapade av vindar och vågor i naturens olika material.

jag håller med. ta en tur runt "sveriges vagga", följ de mjuka västgötabergen, skogarna, kullarna, sjöarna och dalarna mitt emellan vänern och vättern - just där känner jag att rötterna till forntiden går som allra djupast. i kvadraten skara-skövde-tidaholm-falköping finns mossklädda stenmurar och slingrande vägar som vittnar om människors strävan sedan tusentals år tillbaka, och betande djur håller landskapet öppet.

"jag har funnits här alltid och kommer alltid att finnas här, mitt hela värde är att jag finns till och vad du än är eller gör har ingen betydelse för mig" - så tycker johan ottoson att stenarna talar till honom. så känner jag inför hela det omväxlande landskap där jag en gång planterades och fortfarande växer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0