ikväll tittar jag på

tv2, kl 20 00 staden där tiden stannade. måste passa på att uppleva lite 70-talsnostalgi från min gymnasietid.

alla latinare på skolan gjorde en utflykt till louisiana i danmark för att se jubileumsutställningen om pompeji år 1979, 1900 år efter det stora vulkanutbrottet som konserverade ett helt samhällsskick mitt i vardagen. en mycket fascinerad utställning.

är filmen lika bra som utställningen kommer jag att sitta där i soffan med rysningar längs ryggraden. den makabra katastrofturismen har sin underliga tjusning och jag berörs sällan så mycket som när jag ser vardagsföremål - skor, leksaker, glasögon - som brutalt berövats sina ägare och skyfflats ihop i högar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0