färsk pasta

är jättegott och inte särskilt svårt att göra själv.

nigella gör det. maud i gokväll gör det. och jag gör det när andan faller på.

man kör ihop mjöl och ägg i matberedaren. idag testar jag att blanda i knappt en tredjedel po-fibrer för att göra "fiberpasta" som ändå är ljus. det verkar fungera.

fast man kan även göra på det klassiska sättet att lägga allt torrt i en hög på bakbordet och knäcka äggen i en grop i mitten och sedan gojsa ihop alltsammans. frågan är hur kladdig man vill bli.

degen formas sedan till en korv som får vila kallt en stund. sedan skär man den i skivor som kavlas så tunt det går (=lasagneplattor), rullas löst och skärs med vass kniv tvärs över till tagliatelle eller formas till gnocchi, ravioli eller vad man vill. har man en pastamaskin går det här momentet reltivt smidigt, ända till sista manglingen, då det kan vara bra att ha tre armar tillgängliga. hamnar spagettin i en hög kan den nämligen snabbt kladda ihop, så man får ta emot den och breda ut den på handdukar eller över stolsryggar så den torkar till lite, innan man kokar den.

som alltid skall det vara rikligt med väl saltat vatten, och inte koka mer än 4-5 minuter. servera med favoritsåsen.

idag skall jag servera med en grädd- och ägguleblandning som sås (idé från nigellas lemon linguine fast utan citron), parmesanost, klippt färsk basilika och "strössel" i form av stekt bacon, stekta laxtärningar och hastigt wokade räkor vilket gästerna får välja på. och sallad förstås.

nu skall jag gå och handla!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0