etiketter ska vara på syltburkar

med förvåning läser jag en artikel i svd om den begåvade regissören, professorn, 63-åringen, mamman, mormodern, glasögonbäraren mm suzanne osten, med rubriken "suzanne osten vill bara vara queer".

hon menar, enligt sitt synsätt, att denna etikett rymmer alla åldrar, alla typer av sexualitet och läggningar. "att inte definiera vad som är det rätta, varken kön, sexuell läggning eller ålder. det handlar om hela människan precis som hon beskrivs i leonardo da vincis teckning". . ."det är den person jag är som är intressant. inte min sexualitet. vi lever i ett sexfixerat viktorianskt samhälle". . ."som queer kan man även vara icke-sexuell om man vill" (citat ur artikeln)

jaha, så då är jag också queer. konstig tanke. när jag tänker queer ser jag något helt annat framför mig. jag skulle aldrig komma på tanken att kalla mig queer och med det definiera mig som "en person som bryr sig mer om människan och personligheten än dess kön eller läggning". jag behöver inte ytterligare en etikett, i synnerhet inte en så svårtolkad etikett.

en av skillnaderna mellan mig och suzanne osten är att hon ser det som en självklarhet att stötta pride, eftersom hon är aktivist för människans fri- och rättigheter. jag anser att det finns många, många fler sätt att aktivt arbeta för människans fri- och rättigheter. självklart skall alla människor ha samma rättigheter om de uppfyller sitt samhälleliga ansvar = följer lagar och regler och uppträder juste mot andra, oavsett ras, religion, kön. . .

just när det gäller klassificeringen av människor efter sexualitet är jag inte, och kommer nog aldrig att bli, färdig. är en människa hyfsad och trevlig mot mig så spelar det ingen roll vilket kön eller läggning hon/han, eller jag, har. det är av underordnad betydelse eftersom det finns så många andra pusselbitar i människans personlighet, och eftersom jag lever i ett förhållande med man och familj har jag inget behov av att söka kontakter på det sexuella planet heller.

ibland undrar jag om jag är så här "oengagerad" i frågan eftersom jag inte känner någon som är homosexuell. men så kommer jag på att jag faktiskt inte vet om jag gör det. flera vänner till mig/oss lever som singlar och visar inte öppet vilken läggning de har. och jag har jättesvårt att "köpa" de där små tecknen som en del tyder som uppenbara på annan läggning - ett tonfall på rösten, en gest med handen, märkeskläder. jag känner MYCKET heterosexuella personer som älskar märkeskläder! nä, jag orkar inte bry mig. jag har andra intressen gemensamt med mina vänner. dessutom tror jag att alla människor har olika halt av testosteron resp östrogen i sig, vilket påverkar hurdan man är. "manliga" resp "kvinnliga" sidor hos det motsatta könet, alltså.

och jag själv avskyr att bli placerad i ett enda fack. minst ett dussin av följande epitet skulle kunna sättas på mig. du får själv gissa vilka och fundera på i vilken byrålåda du vill hamna.

politiker, trebarnsmor, folkpartist, konsthantverkare, gångtrafikant, fredsaktivist, förskollärare, modefreak, kommunist, småstadsbo, svensk, hyresgäst, bloggare, dramapedagog, ateist, kommunikationsvetare, islandshästryttare, feminist, projektledare, gift, datafreak, miljökämpe, gay, moderat, taxichaufför, pingstvän, tidningsprenumerant, tekniker, ica-kortskund, lärarvikarie, buddhist, kollektivtrafikresenär, gudrun-sjödén-kund, stugägare, invandrare, fackföreningsmedlem, bilist, heterosexuell, licensbetalare, student, egen företagare, blondin, medelålders, akademiker, kvinna, centerpartist, frimärkssamlare, muslim, coop-kortskund, bonde, cyklist, villaägare, akvarellmålare, kristdemokrat, arbetare, körsångare, brunett, socialdemokrat, över medellängd, båtägare, sambo, h&m-kund, hembagare, låtskrivare, miljöpartist, cineast, katolik, trädgårdsodlare

Kommentarer
Postat av: nicole

Gå in på min blogg och svara på dagens fråga om Magnum glassen :9
http://kiwiz.blogg.se/1202301230_vilken_magnumglass_r_.html

2008-02-06 @ 13:42:57
URL: http://kiwiz.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0