en svensk tiger

ytterligare en nyhet från tt i dagens svd: arvingarna till bertil almqvist, som ritade den kända symbolen "en svensk tiger", kräver försvaret på över 3 miljoner kronor för att de har använt bilden som "varumärke" utan tillstånd.

redan i december beslöt försvarsmakten att lägga ner striden, och skaffa en annan symbol. men nu kräver alltså arvingarna att försvaret skall göra rätt för sig i efterhand, för alla år som gått sedan beredskapstiden, då bilden framställdes.

förmodligen är detta ett spår av det nyväckta varumärkesmedvetandet i hela samhället. att ett varumärke eller profil kan vara värt reda pengar, handlas med på börsen och piratkopiera på t-shirts i helt fel sammanhang.

man kan inte annat än fundera över vad som var syftet från början. inte ritar man en sådan bild för att lägga i byrålådan, eller visa upp på konstutställning. nej, det var ett odiskutabelt uppdrag.

i ett citat från stockholms tingsrätts dom år 2005 kan man läsa det här: "en ostridig utgångspunkt i den fortsatta bedömningen är att bertil almqvist 1941 upplät en rätt att utnyttja verket till informationsstyrelsen. däremot är parterna oense om upplåtelsens karaktär och om upplåtelsen kan anses gälla i förhållande till försvarsmakten.


inom ramen för en stor upplysningskampanj, i målet benämnd vaksamhetskampanjen, deltog bertil almqvist genom att göra illustrationer. annat har inte påståtts av försvarsmakten än att det var fråga om ett uppdragsförhållande."

att sedan försvaret fortsatte använda den geniala bilden och beredskapsmuseet tagit den mer eller mindre som logotyp kanske ingen räknade med. då kanske man hade formulerat upplåtelsen på ett annat sätt. den del som hette "informationsstyrelsen" verkar ha upplösts eller gått upp i andra organisationer efter kriget, då den inte behövdes på samma sätt längre. det kan också bidra till dimmigheten kring detta avtal.

frågan är vad döttrarna skall göra med bilden om de inte får ut arvodet. lägga den i byrålådan? det vore ett brott i sig att undanhålla reklamstudenter och allmänhet detta lysande exempel på god text/bildhantering för att så pricksäkert formulera ett budskap.

det bästa vore väl en förlikning där beredskapsmuseet helt enkelt köpte rättigheten till verket för en rimlig summa pengar, så kan man ju använda den efter eget huvud sedan. det kan inte röra sig om jättestora pengar i hela försvarsmaktens budget.

och arvingarna till bertil almqvist borde kunna leva rätt bra på rättigheterna till barna hedenhös.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0